Uczniowie klas VII-VIII przeprowadzili  w naszej szkole dyskusję na  temat, który okazał się niebywałym wyzwaniem  : „ Przezwyciężanie stereotypów, stygmatyzacja migrantów i grup mniejszościowych.”. Współcześni  młodzi ludzie otaczani nieustannie przez masowe media są bardzo podatni na powielanie przekonań i tendencyjnych opinii dotyczących osób innych nacji, grup etnicznych czy mniejszościowych. Niestety zazwyczaj z braku rzetelnych informacji tworzy się tzw. „etykietki”, zazwyczaj o znaczeniu pejoratywnym, które szybko przydzielane są osobom, różniącym  się od nas pod względem religijnym, kulturalnym czy społecznym.

Uczniowie naszej szkoły, wywodzący się z lokalnego środowiska ,w pierwszym kontakcie z tematem, również wyrażali się negatywnie na temat osób wywodzących się z innych narodowości, lub nawet mieszkający nieopodal, ale reprezentujących inne grupy mniejszościowe. Dlatego też etapem poprzedzającym dyskusję, było szczegółowe wspólne wyjaśnienie pojęć : „ stereotypy”, „ stygmatyzacja”. Wyjaśnialiśmy również pojęcie słowa „migracje”, którego definicję, przyczyny i skutki poszerzył pan mgr Michael Weinert – nauczyciel historii.  Pomocne okazały się również filmy edukacyjne, które uzupełniły ale i zwizualizowały, jak wiele grup mniejszościowych i etnicznych zamieszkuje ziemie naszego kraju. Szczególnie dużo miejsca poświęciliśmy mniejszości narodowej – niemieckiej, z którą mamy najbliższy i najmocniejszy kontakt. Wiele tematów  w tym zakresie było poruszanych już o wiele wcześniej na lekcjach języka mniejszości narodowej – niemieckiego oraz na zajęciach historii i kultury mniejszości narodowej niemieckiej.

 

Merytorycznie już przygotowani, uczniowie naszych najstarszych  klas  rozpoczęli dyskusję, która na początku faktycznie toczyła się jednokierunkowo, tzn. uczniowie wypowiadali się niekorzystnie na temat migrantów i grup mniejszościowych. Szybko jednak się okazało, iż problem ten jest o wiele bardziej złożony, niż wydawało się uczniom naszej szkoły. Wiele uczniów posiada bliskich, którzy są migrantami już od wielu, wielu lat. Jeszcze inni, opowiadali o swoich rodzicach, sąsiadach czy innych znajomych, którzy na co dzień stanowią grupę sezonowych imigrantów zarobkowych. Wszyscy uczniowie zdali sobie sprawę z tego, iż stanowimy część wielkiej globalizacji i tak naprawdę, w dobie nieustających zmian, nie wiadomo jak potoczy się ich własna ścieżka życia. Obecni na dyskusji uczniowie uświadomili sobie, jak cenne jest zróżnicowanie kulturowe, nauka tolerancji, odrzucenie stereotypów i uprzedzeń oraz otwartość na drugiego człowieka bez względu na jego rasę, religię czy kulturę.

Dyskusja trwała ponad 2 godziny. Wspólnym  dziełem, ewaluującym poruszany temat był bardzo optymistyczny plakat, wykonany przez uczniów, zawierający główne postulaty wg. których zamierzają się kierować w swoim życiu,  uczniowie naszych najstarszych klas takich jak  :  tolerancja, szacunek, miłość, nadzieja, radość, równość, akceptacja oraz wiele innych.

Dyskusja ta uświadomiła nam wszystkim, jak ważny jest dialog i komunikacja, aby uczynić otaczający nas świat lepszym. Wystarczy dobry gest, chęci i uśmiech J